Príbeh o tom, ako mi online kurzy (ne)dokázali pomôcť k vysnívanej práci marketérky
Niektoré udalosti, knihy, či filmy dokážu spustiť v človeku príval motivácie a chuti niečo v živote zmeniť, začať robiť niečo, čo má naozaj zmysel. U mňa to začalo niekedy v roku 2019, keď som si kúpila online knihu 49 Hrdiniek slovenského biznisu. Príbehy žien, ktoré dokázali vybudovať vlastný biznis mi rezonovali v hlave a každý deň som rozmýšľala, ktorým smerom sa pohnúť. Na začiatok som si dala cieľ nájsť si zameranie a prácu, ktorá ma bude reálne baviť a zaujímať.
Niekedy v tom čase som natrafila na článok, v ktorom bol rozhovor s človekom (absolútne si neviem spomenúť s kým) o online marketingu. Moja zvedavosť vyhrala, a tak som začala čítať rôzne články, názory, skupiny na Facebooku… Tak začalo moje vzdelávanie v oblasti marketingu, o ktorom píšem v tomto článku.
Motiváciu by sme mali, ale kde začať?
Začiatky boli super. Niekedy vo februári 2020 som skúsila prvý jednoduchý kurz – Digitálna garáž. Každá téma, každý smer, ktorý sa v tomto jednoduchom ale peknom kurze riešili, ma neskutočne bavili. Na konci bol jednoduchý test a keď som získala certifikát, vedela som, že niet cesty späť.
Ďalšie vzdelávanie smerovalo na Google Analytics. Popravde som zo začiatku ani veľmi nechápala, čo sa tam deje, ale aj tak ma to bavilo a urobila som si aj kurz Google Analytics pre pokročilých. Teraz spätne by som asi neriešila hneď na začiatku tak zložité veci, ako sú tie v Google Analytics, ale hovorím si, že keď ma ani to neodradilo, asi to tiež o niečom svedčí. To bol marec 2020.
… a potom prišiel nápad
Vtedy som dostala prvý dobrý nápad, na ktorý som ale potrebovala web stránku. Záujmom o tvorbu web stránok som sa dostala k skvelému kurzu Webrebel, v ktorom som sa učila základy HTML a CSS. Geniálny kurz. Avšak po hodinách štúdia som dospela k záveru, že takýmto spôsobom vysnívaný web nevytvorím, hoci to bola fakt sranda a som rada, že som aspoň naozaj zľahka pochopila základy tvorby web stránok. Na chvíľu som od toho nápadu upustila a vrátila som sa k marketingu. Verím, že raz sa pôvodnej myšlienke vrátim a bude to dobré.
Naspäť k marketingu
Všetko, čo som si dovtedy prečítala a preštudovala ma viedlo k ďalšiemu kurzu a ten bol pre mňa dosť zlomový. Bol to kurz na Udemy – Ultimate Google Ads training. Niečo cez 20 hodín kurzu, čo pri dvoch malých deťoch predstavuje približne dva týždne študovania po nociach. To už bol jún 2020 a vtedy som už tušila, že som našla správny smer.
Ono je to tak, kurzy sú super a krásne ale niekedy trošku mimo reality a bez reálnej praxe kurz jednoducho nemá hodnotu. Mala som veľkú chuť všetky tie naučené veci niekde vyskúšať, začala som teda znovu rozmýšľať nad vlastnou stránkou, tentokrát nad vlastným eshopom.
Už len nájsť ideálny produkt
Určila som si základné kritéria, ktoré má ideálny produkt spĺňať.Prvé kritérium bolo, aby produkt nestál námahu a čas pri výrobe – jednoducho musí byť hotový vopred alebo jeho výroba musí stáť minimum času. To všetko z jednoduchého dôvodu – aby som sa sústredila len na marketing. Ďalšie kritérium bolo, aby bol malý a skladný a posledné, aby bol pekný a aspoň trochu zmysluplný.
Po únavnom googlení a rozmýšľaní som našla vhodný produkt, ktorý spĺňal všetky moje kritéria a navyše už bol v tom čase obľúbený v USA. Tak začal príbeh Pincolady – malých smaltovaných odznakov. Bol tam ale jeden problém, odznak vám vyrobia podľa predlohy, ktorá je nakreslená v grafickom programe. Keďže som so žiadnym nemala skúsenosť, najprv som sa učila kresliť v Adobe Illustrator. Ďalší problém bol, že vôbec neviem kresliť ani na papier, no nejaké návrhy som vytvorila a dala vyrobiť z každého dizajnu 100ks.
Konečne vlastná stránka
Kým som čakala na odznaky, začala som vytvárať web stránku. Rozhodla som sa pre WordPress , kde bola samotná tvorba pomerne jednoduchá, pomohla som si kurzom na Udemy, a tak bol web pomerne rýchlo hotový. Keď prišli odznaky, dala som ich nafotiť a vyriešila som posledné detaily ako kartičky, na ktorých budú odznaky pripnuté a ďalšie časti balenia.
Eshop bol hotový a ja som sa mohla venovať všetkým tým zaujímavým veciam.
- Začala som nastavením pixela, pochopila som aj základy Google Tag managera.
- Mohla som na vlastných dátach vidieť čaro Google Analytics, najlepší zážitok bol (a stále je) sledovanie toho, koľko ľudí je na stránke v reálnom čase.
- Videla a skúsila som si aj reálne prostredie Google Ads.
- V rámci sociálnych sietí som začala s prácou v Canve a vytvorila aj pár videí na Instagrame a Tiktoku.
- Skúsila som aj spustiť reklamu cez Business manager na Facebooku a Instagrame.
- Eshop som doplnila o pár základných článkov.
- Okrajovo som sa venovala aj nastaveniu automatických emailov cez Mailchimp.
- Pre komplexný prehľad som sa ešte rozhodla pre zlepšenie úrovne znalostí v Exceli, pričom som znova využila Udemy na celkom fajn kurz.
Po spustení eshopu mi najviac pomohla „spolupráca“ so známou influencerkou. Nebola to úplne spolupráca v pravom zmysle slova, Moma len chcela pred Vianocami (počas korony) pomôcť vybraným menším eshopom propagáciou zadarmo. Cieľovku pre moje odznaky mám práve tú, ktorá ju sleduje, takže to malo vcelku úspech.
V čase, keď som premýšľala, čo bude s eshopom ďalej, som natrafila na článok o úspešnom roku vo firme Inspio, ktorý ma nadchol. Páčilo sa mi, čo dokázali počas jedného roka, aj to, že to otvorene zdieľali. V článku boli spomenuté aj plány pre marketingové oddelenie na ďalší rok, ktorých súčasťou som chcela byť aj ja. Napísala som im a do životopisu som uviedla všetko to, čo som sa počas posledných mesiacov naučila na svojom eshope a práve to bol ten dôvod, pre ktorý mi dali šancu. Všetky tie vedomosti, ktoré som pretavila do vlastného projektu mi tak otvorili dvere a dali príležitosť pracovať pre úspešnú firmu.
Majú teda kurzy reálny zmysel pre budúceho marketéra?
Som veľký fanúšik kurzov a kníh a určite dokážu naučiť veľa. Pre mňa však bolo kľúčové rozhodnutie zvoliť si namiesto ďalšieho (drahšieho) kurzu, vlastný projekt. A bolo to dobré rozhodnutie. Hoci objektívne nemal veľké šance na úspech, určite mi dal viac ako akýkoľvek kurz. Pre mňa je Pincolada mojou srdcovou záležitosťou, aj keď je to skôr testovací projekt než úspešný eshop.
Všetky články, knihy aj kurzy sú skvelé, len ich treba brať ako štartovaciu čiaru. Treba si uvedomiť, že na konci kurzu ste vlastne na začiatku celej témy. Potom už ostáva len otázka ako využiť a hlavne rozvíjať všetky získané vedomosti. Menší projekt do ktorého dáte svoje vedomosti a hlavne najvzácnejšiu vec – váš čas, môže byť efektívnejší ako akýkoľvek drahý a certifikovaný kurz.